Νέο νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή με τιτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2013/34 όσον αφορά στη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα – Επικαιροποίηση εθνικής νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας των εταιρειών, και άλλες επείγουσες διατάξεις»
Το νομοσχέδιο αφορά Πολυεθνικούς ομίλους και, κατά περίπτωση, ορισμένες αυτόνομες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα αυτών, το τραπεζικό σύστημα, την Τράπεζα της Ελλάδος, επιχειρήσεις με μορφή κεφαλαιουχικών εταιρειών που συντάσσουν χρηματοοικονομικές καταστάσεις βάσει Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και λαμβάνουν δάνειο πάσης φύσεως από πιστωτικά ιδρύματα νομίμως εγκατεστημένα
στην χώρα, καθώς και τους Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας, τους καταναλωτές, και τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων.
Αναλυτικά Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
ΚΕΦΑΛΑΙΑ Α’ και B
Ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2 4ης Νοεμβρίου 2021 που τροποποιεί την Οδηγία (ΕΕ) 2013/34 αναφορικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα (πολυεθνικοί όμιλοι κ.λπ). Ειδικότερα, τροποποιείται – συμπληρώνεται ο ν. 4548/2018 στα εξής κατά βάση σημεία:
1.α. Ορίζονται τα κριτήρια βάσει των οποίων υποχρεούνται να υποβάλλουν δημόσια δήλωση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος οι αναφερόμενες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα (τελικές μητρικές επιχειρήσεις, θυγατρικές επιχειρήσεις που ελέγχονται από τελική μητρική επιχείρηση κ.λπ.) καθώς και οι προϋποθέσεις απαλλαγής αυτών από την εν λόγω υποχρέωση.
β. Καθορίζονται:
i) το περιεχόμενο της δημόσιας δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος,
ii) ο τρόπος σύνταξης και δημοσίευσης της δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος,
iii) το κανονιστικό πλαίσιο ρύθμισης επιμέρους θεμάτων κ.λπ..
γ. Προσδιορίζεται η ευθύνη των οριζόμενων υπόχρεων αναφορικά με την κατάρτιση, δημοσίευση και διάθεση στο κοινό της δημόσιας δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος των οικείων επιχειρήσεων και περιγράφονται οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περιπτώσεις μη εκπλήρωσης της εν λόγω υποχρέωσης (χρηματικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου εξαρτάται ανά περίπτωση). (άρθρα 1-11)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
Προβλέπεται η υποχρέωση καταχώρισης και δημοσίευσης της δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος του ν. 4548/2018 στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), για τις οριζόμενες κατηγορίες επιχειρήσεων. (άρθρα 12-15)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
1.Θεσπίζεται η υποχρέωση υποβολής των οικονομικών στοιχείων των αναφερόμενων εταιρειών του μη χρηματοπιστωτικού τομέα στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 16)
2.Συμπληρώνεται o ν.4951/2022 και εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Συγκεκριμένα:
α. Θεσπίζεται η υποχρέωση των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας να μεταφέρουν, για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, τους πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είχαν υπαχθεί στις ρυθμίσεις του άρθρου 138 (μη εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής σε κυμαινόμενα τιμολόγια), στο Ειδικό Τιμολόγιο Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, το οποίο δημιουργούν για κάθε κατηγορία πελατών χαμηλής τάσης, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις.
β. Καθορίζεται το περιεχόμενο του προαναφερόμενου Ειδικού Τιμολογίου και ο τρόπος διαμόρφωσης της τελικής τιμής προμήθειας ανά μήνα τιμολόγησης.
γ. Προβλέπεται η υποχρέωση των προμηθευτών να δημοσιεύουν στην ιστοσελίδα τους και να κοινοποιούν στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), στοιχεία αναφορικά με το Ειδικό Τιμολόγιο καθώς και με τους συμβατικούς και τιμολογιακούς όρους των προϊόντων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
δ. Παρέχεται η δυνατότητα στους προμηθευτές να διαμορφώνουν και να προσφέρουν στους πελάτες και άλλα προϊόντα, σταθερά ή κυμαινόμενα, κατόπιν έγγραφης αντίρρησης των πελατών σχετικά με τη μετάπτωσή τους στο Ειδικό Τιμολόγιο, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Επιτρέπεται η αλλαγή προμηθευτή ή τιμολογίου προμήθειας οποτεδήποτε και χωρίς την καταβολή αποζημίωσης στον προμηθευτή λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός της οριζόμενης περίπτωσης.
ε. Η παρακολούθηση εφαρμογής των προτεινόμενων διατάξεων γίνεται από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ., η οποία σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων εκ μέρους του προμηθευτή επιβάλλει σε βάρος του το οριζόμενο πρόστιμο, πλέον λοιπών κυρώσεων που έχουν επιβληθεί.
στ. Με υπουργική απόφαση, δύναται να ρυθμίζονται όλα τα ζητήματα εφαρμογής του Ειδικού Τιμολογίου (ο τρόπος υπολογισμού των βασικών παραμέτρων/συντελεστών που διαμορφώνουν την τελική τιμή προμήθειας, η περίοδος ισχύος αυτού κ.λπ.). (άρθρο 17)
ΠΗΓΗ:Taxheaven.gr