ΣΤΑΘΗΣ Ι. ΚΡΙΑΡΑΣ*
Κοστολόγος-Φοροτεχνικός-Εισηγητής Σεμιναρίων
Στα πλαίσια των κινήτρων που παρέχει ο αναπτυξιακός νόμος 4887/2022, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επιλέξουν κατά βάση μεταξύ των δύο κυριότερων εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες είναι αυτή των επιχορηγήσεων και αυτή των φορολογικών απαλλαγών.
Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων επιλέγει τον δρόμο των επιχορηγήσεων. Ο βραχύς χρόνος εφαρμογής του νέου αναπτυξιακού νόμου δείχνει ότι πολλά και αξιόλογα επιχειρηματικά σχέδια δεν μπορούν να ικανοποιηθούν με το κίνητρο των επιχορηγήσεων, προφανώς λόγω ελλείψεως πόρων.
Επειδή αυτή η κατάσταση δημιουργεί έντονο προβληματισμό στους επιχειρηματικούς κύκλους, γι’ αυτό θα θέλαμε να αναδείξουμε και τα πλεονεκτήματα της επιλογής του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής και κάτω από ποιες προϋποθέσεις μπορεί να επιλεχθεί από μία επιχείρηση και μάλιστα να είναι περισσότερο επωφελής ακόμη και από την επιχορήγηση.
Πλαίσιο φορολογικής απαλλαγής Ν.4887/2022
Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου με την έκδοση απόφασης εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων.
Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά:
Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει, κατ’ έτος, το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών.
Στην περίπτωση αυτή, εναπομείναν ποσό ενίσχυσης από προηγούμενα φορολογικά έτη προστίθεται στο ανωτέρω υπολογιζόμενο μέγιστο ετήσιο ποσό δικαιούμενης ενίσχυσης.
Το κατ’ έτος αναλωθέν ποσό της φορολογικής απαλλαγής εμφανίζεται σε ειδικό αποθεματικό και αντίστοιχο λογαριασμό στα βιβλία της επιχείρησης, που σχηματίζεται από τον φόρο εισοδήματος, ο οποίος δεν καταβλήθηκε λόγω της παρεχόμενης φορολογικής απαλλαγής.
Για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, τα ποσοστά ενισχύσεων της φορολογικής απαλλαγής χορηγούνται στο 100% του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις χορηγούνται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, εκτός κάποιων εξαιρέσεων που χορηγούνται στο εκατό τοις εκατό (100%) του ανώτατου ορίου.
Υπολογισμός ύψους φορολογικής απαλλαγής για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις για παράδειγμα στον τομέα της μεταποίησης ή του τουρισμού
Υποθέτουμε ότι σε μια επιχείρηση με βάση την περιοχή επένδυσης, το ποσοστό φορολογικής απαλλαγής ανέρχεται σε 60% με βάση το χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων.
Εγκριθείσα επένδυση | 3.000.000 |
Δικαιούμενη φορολογική απαλλαγή 60% επί της επένδυσης 3.000.000 Χ 60% = | 1.800.000 |
Πλαίσιο Επιχορήγησης Ν.4887/2022
Ποσό που ανέρχεται μέχρι το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης μπορεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο με την υλοποίηση έργου συνολικού ύψους, ίσου τουλάχιστον με το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού κόστους της επένδυσης.
Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται με βεβαίωση – δηλωτική πράξη περί της ορθότητάς τους από ορκωτό λογιστή. Η απόφαση της διοίκησης εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος.
Το υπόλοιπο ποσό έως το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης ή, σε περίπτωση μη εφαρμογής της προηγούμενης περίπτωσης για λήψη επιχορήγησης όταν υλοποιηθεί το 25% της επένδυσης, ποσό που ανέρχεται μέχρι το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης, μπορεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ύστερα από αίτημά του και μετά από την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο, μέσω επιτόπιου ή διοικητικού ελέγχου.
Η πιστοποίηση πραγματοποιείται εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων.
Το υπόλοιπο ποσό της επιχορήγησης ή το σύνολό της σε περίπτωση μη λήψης επιχορήγησης όταν η επένδυση έφθασε στο 25% ή στο 50% ή στο 65%, καταβάλλεται μετά από την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
Τα ποσά της επιχορήγησης δεν αφαιρούνται από την αξία των επενδυτικών δαπανών, προκειμένου να γίνει προσδιορισμός των φορολογητέων κερδών.
Η επιχορήγηση καταβάλλεται απευθείας μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής σε τραπεζικό λογαριασμό του φορέα του επενδυτικού σχεδίου και δεν επιτρέπεται η εκχώρησή της σε τρίτους.
Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η εκχώρηση της απαίτησης του ποσού της επιχορήγησης σε τραπεζικά ιδρύματα για την παροχή βραχυπρόθεσμου δανείου ισόποσου της εκχωρούμενης επιχορήγησης, που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
Για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, εκτός κάποιων εξαιρέσεων που χορηγούνται στο εκατό τοις εκατό (100%) του ανώτατου ορίου. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις δεν περιλαμβάνεται η ενίσχυση της επιχορήγησης.
Υπολογισμός ύψους επιχορήγησης για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις για παράδειγμα στον τομέα της μεταποίησης ή του τουρισμού
Υποθέτουμε ότι σε μια επιχείρηση με βάση την περιοχή επένδυσης, το ποσοστό επιχορήγησης ανέρχεται σε 60% με βάση το χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων.
Συγκρίνοντας τα ποσά της επιχορήγησης και της φορολογικής απαλλαγής για την ίδια επιχείρηση, για το ίδιο ύψος επένδυσης και για την ίδια περιοχή, παρατηρούμε ότι η επιχορήγηση ανέρχεται σε 1.440.000 ευρώ ενώ η φορολογική απαλλαγή φθάνει στο 1.800.000 ευρώ, δηλαδή υπερέχει κατά 360.000 ευρώ.
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για να μπορέσει να οικειοποιηθεί το όφελος της φορολογικής απαλλαγής μια επιχείρηση, θα πρέπει να έχει μέσα στη δεκαπενταετία από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας τέτοια κέρδη ώστε να μπορέσει να έχει εξοικονόμηση φόρων ύψους 1.800.000 ευρώ και οπωσδήποτε να διαθέτει την ρευστότητα για την υλοποίηση της επένδυσης.
Διανομή ή κεφαλαιοποίηση επιχορήγησης ή φορολογικής απαλλαγής
Όσον αφορά τις κυρώσεις που έχει μια επιχείρηση σε περίπτωση που δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την λήψη της επιχορήγησης ή της φορολογικής απαλλαγής, αυτές είναι παρόμοιες.
Συγκεκριμένα τα ποσά της ληφθείσας επιχορήγησης καθώς και της απαλλαγής από καταβολή φόρου εμφανίζονται σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού και σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής των, εντός έξι ετών από την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας, επιστρέφονται ή και ανακτώνται και επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Ν. 4987/2022.
Σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης μέρους ή του συνόλου του αποθεματικού μετά από την παρέλευση του ως άνω διαστήματος, προστίθεται στα κέρδη της επιχείρησης και φορολογούνται στο φορολογικό έτος, κατά το οποίο έλαβε χώρα η διανομή ή η κεφαλαιοποίηση του αντίστοιχου ποσού του αποθεματικού.
*Ο Δρ. Στάθης Ι. Κριαράς ασχολείται με την κοστολογική οργάνωση των επιχειρήσεων, οργανώνει και διδάσκει σε επαγγελματικά σεμινάρια στους τομείς της φορολογίας, λογιστικής και κοστολόγησης και ασχολείται με τη σύνταξη οικονομοτεχνικών μελετών στα πλαίσια των αναπτυξιακών νόμων. www.kriaras.gr
Πηγή:Taxheaven.gr